Přejít k obsahu Přejít k hlavnímu menu
Kontakt

Poskytnutá informace dne 31. října 2024

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytl Úřad pro ochranu osobních údajů dne 31. října 2024 odpovědi na otázky:

„Dovoluji si požádat o následující informace v souvislosti s využíváním tzv. modelu Consent or Pay (souhlas nebo platba) v České republice:

  1. Byla v této věci ze strany ÚOOÚ vydána nějaká předběžná opatření? Pokud ano, vůči kterým subjektům a s jakým odůvodněním? Jaký byl jejich obsah?
  2. Je, nebo byl, v souvislosti s touto problematikou nějaký subjekt ze strany ÚOOÚ šetřen? Pokud ano, prosím o informaci, o který subjekt se jednalo a jak šetření dopadlo?
  3. Jsou, nebo byly, v řešení například společnosti Czech News Center a.s., Mafra a. s., či Seznam.cz a.s.? Pokud ano, která z těchto společností a s jakým výsledkem/výstupem?“,  

požadované informace v tomto znění:

Ad 1.    Úřad vydal předběžné opatření ve smyslu § 61 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, a to vůči společnosti Seznam.cz, a.s., IČO: 26168685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5. Obsahem bylo, že se tato společnost:

a) zdrží zpracování osobních údajů shromážděných na základě souhlasu subjektu údajů uděleného k jejich zpracování za účelem označeným účastníkem řízení jako cílení reklamy, jehož jedinou alternativou pro možnost subjektu údajů získat přístup k webovým stránkám a online službám provazovaným účastníkem řízení bylo zaplacení mu stanoveného poplatku

b) zdrží získávání souhlasu se zpracováním osobních údajů za účelem cílení reklamy, jehož jedinou alternativou pro možnost subjektu údajů získat přístup k webovým stránkám a online službám provozovaným účastníkem řízení je zaplacení mu stanoveného poplatku

Společnost měla dostát těmto povinnostem do 30. září včetně.

V rámci odůvodnění bylo mimo jiné uvedeno: „Právním důvodem pro zpracování osobních údajů a podmínkou jeho zákonnosti, kterou si účastník řízení zvolil pro toto konkrétní zpracování osobních údajů, je udělení souhlasu subjektu údajů dle čl. 6 odst. 1 písm. a) nařízení (EU) 2016/679. Na základě výše uvedeného však vyvstávají závažné a důvodné pochyby o tom, zda je souhlas udělovaný v tomto konkrétním modelu „consent or pay“ svobodný, a tedy zda lze na základě předmětného souhlasu se zpracováním osobních údajů za účelem cílení reklamy zpracovávat osobní údaje poskytnuté ze strany subjektů údajů za tímto účelem. Tyto pochyby v souladu s výše uvedeným vyplývají především z toho, že subjektu údajů není dána reálná možnost svobody volby, neboť je na něj vyvíjen nátlak ve formě hrozící újmy, a to skrze poplatek za využívání služeb stanovený účastníkem řízení, který je jedinou alternativou udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů za účelem cílení reklamy; a dále že dané operace zpracování nejsou fakticky nezbytné pro přístup k online službám, provozovaných účastníkem řízení a subjekt údajů nemá možnost zpracování osobních údajů odmítnout bez ztráty přístupu k těmto službám, pokud nechce utrpět újmu ve své ekonomické sféře.“

Ad 2.    Šetřeny jsou mimo výše uvedené společnosti v této souvislosti též společnosti CZECH NEWS CENTER a.s. a MAFRA, a.s. Uvedená šetření nebyla dosud ukončena.

Ad 3.    Viz odpověď na otázku č. 2.