Eurobarometr: Povědomí Evropanů o ochraně osobních údajů se zvyšuje
Evropská komise zveřejnila v druhé polovině června výsledky zvláštního průzkumu Eurobarometr, který reflektuje povědomí o ochraně osobních údajů po roce účinnosti GDPR.
Podle Andruse Ansipa, místopředsedy Komise pro jednotný digitální trh, z výsledků vyplývá, že Evropané jsou poměrně dobře obeznámeni s novými pravidly na ochranu osobních údajů i se svými právy a že ví o existenci úřadů pro ochranu osobních údajů ve své zemi, na které se mohou v případě porušení svých práv obrátit. Na druhou stranu průzkum ukázal, že pouze tři z deseti Evropanů slyšeli o všech těchto nových právech. „Pro společnosti je důvěra zákazníků tvrdou měnou a tato důvěra se odvíjí od toho, že zákazníci chápou nastavení ochrany soukromí v dané společnosti a mají v něj důvěru. Povědomí o těchto právech je předpokladem k jejich uplatňování. Na jasnějším a jednodušším uplatňování pravidel na ochranu osobních údajů mohou obě strany jen vydělat,“ uvedl Ansip.
Pomoc Evropanům získat znovu kontrolu nad svými osobními údaji je jednou z největších priorit také pro komisařku pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věru Jourovou. Jednou z velkých potíží, které tomu brání, představuje podle ní příliš dlouhá a složitá prohlášení o ochraně soukromí. Z 60 procent Evropanů, kteří tyto informace skutečně čtou, je totiž jen 13 procent dočte až do konce. „Znovu proto vyzývám všechny internetové společnosti, aby uváděly prohlášení o ochraně soukromí, která jsou stručná, transparentní a srozumitelná pro všechny uživatele. Rovněž vyzývám všechny Evropany, aby svá práva na ochranu údajů využívali a optimalizovali si nastavení ochrany soukromí,“ řekla Jourová.
Výsledky průzkumu Eurobarometr, které vychází z názoru 27 tisíc dotázaných Evropanů, ukazují, že 73 procent respondentů slyšelo alespoň o jednom ze šesti práv, na něž byli dotazováni a která jsou nařízením GDPR zaručena. Nejlepší povědomí měli občané o právu na přístup k vlastním údajům (65 procent), právu na opravu chybných údajů (61 procent), právu vznést námitku proti zasílání přímého marketingu (59 procent) a právu na výmaz vlastních údajů (57 procent).
Kromě toho 67 procent respondentů ví o nařízení GDPR a 57 procent má povědomí o existenci úřadu pro ochranu osobních údajů ve své zemi. Z výsledků dále vyplývá, že ochrana osobních údajů je zdrojem znepokojení, jelikož 62 procent respondentů se obává, že nad svými osobními internetovými údaji nemá úplnou kontrolu.
Kompletní výsledky zvláštního průzkumu Eurobarometr o ochraně osobních údajů, včetně přehledů pro jednotlivé země v anglickém jazyce, naleznete zde.