Přejít k obsahu Přejít k hlavnímu menu
Kontakt

Poskytnutá informace dne 22. září 2024

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytl Úřad pro ochranu osobních údajů dne 22. září 2024 požadované informace v tomto znění:

Prvotně považuje za vhodné uvést, že oblast telemarketingových hovorů spadá do působnosti Českého telekomunikačního úřadu (dále jen „ČTÚ“), neboť nerespektování zákazu obtěžováním marketingovou reklamou nebo jiným obdobným způsobem nabídky zboží nebo služeb po telefonu je přestupkem dle § 120 odst. 1 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 127/2005 Sb.), proto Úřad standardně podatelům (zejména v případě nedoložených stížností) doporučuje obrátit se na ČTÚ. Stížnosti doložené podklady (např. nahrávkou hovoru) pak Úřad postupuje přímo ČTÚ jako věcně příslušnému správnímu úřadu.

Úřad se oblastí telemarketingových hovorů zabývá pouze v rozsahu své působnosti v oblasti ochrany osobních údajů, kdy zejména informuje podatele stížnosti (subjekty údajů) o jejich právech dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), tj. o právu na přístup k osobních údajům ke zjištění informace o zdroji údajů, případně o právu na výmaz osobních údajů. O doloženou stížnost, na jejíž základě může Úřad následně uplatnit své dozorové pravomoci, se jedná až v případě, kdy správce osobních údajů adekvátně nereaguje na žádost subjektu údajů. Problematická v těchto případech však bývá identifikace správce osobních údajů, ke které doporučuje Úřad využít postupu dle § 67 zákona č. 127/2005 Sb. Své dozorové pravomoci Úřad pravidelně uplatňuje v případech, kdy správce osobních údajů nevyhoví zcela či z části žádosti subjektu údajů, kterou uplatnil svá práva dle obecného nařízení o ochraně osobních údajů, případně v případech, kdy subjekt údajů uplatnil právo na výmaz a následně je opětovně kontaktován správcem osobních údajů. Doložených stížností eviduje Úřad v jednotkách ročně.