Poskytnutá informace dne 15. července 2024
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytl Úřad pro ochranu osobních údajů dne 15. července 2024 požadované informace v tomto znění:
Ad a) Z kontextu dále uvedených otázek Úřad dovodil, že dotaz směřuje k povinnosti správců osobních údajů ohlásit porušení zabezpečení dle čl. 33 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
Rok | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Počet ohlášení porušení zabezpečení dle čl. 33 obecného nařízení o ochraně osobních údajů | 292 | 294 | 313 | 383 | 181 |
Ad b) V případech ohlášení porušení zabezpečení osobních údajů podle čl. 33 obecného nařízení o ochraně osobních údajů stejně jako v případě ohlášení porušení zabezpečení osobních údajů dle § 41 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, prováděné spravujícími orgány dle Hlavy III (tj. za účelem předcházení, vyhledávání a odhalování trestné činnosti, stíhání trestných činů, výkonu trestů a ochranných opatření, zajišťování bezpečnosti České republiky nebo zajišťování veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti, kdy spravujícím orgánem je orgán činný v trestním řízení) Úřad zpravidla vyzývá správce k doplnění ohlášení, pokud neobsahuje všechny náležitosti k posouzení daného porušení zabezpečení.
Pokud Úřad po posouzení ohlášení porušení zabezpečení osobních údajů neshledá systémové porušení správce při zpracování osobních údajů, spočívající v nedodržení článku 32 obecného nařízení o ochraně osobních údajů, které by odůvodňovalo využití dozorových či nápravných pravomocí, taková ohlášení odkládá bez dalších opatření.
V případech, kdy vznikne podezření na systémové porušení povinností při zabezpečení osobních údajů ze strany správce, a též s přihlédnutím k charakteru dotčených osobních údajů (například ztráta důvěrnosti nebo dostupnosti údajů o zdravotním stavu nebo jiných osobních údajů zvláštní kategorie) a s přihlédnutím ke kategoriím dotčených subjektů údajů (např. zranitelné osoby, děti) přistupuje k uplatnění svých dalších dozorových pravomocí.
Ad c) Zdravotnické zařízení nelze subsumovat pod pojem spravující orgán dle § 24 odst. 2 zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, proto v tomto případě je počet správních řízení, ve kterých je spravujícím orgánem zdravotnické zařízení 0.
Ad d) Úřad řešil v letech 2020-2024 případy ztráty zdravotní dokumentace.
Ad e) Úřad v letech 2020–2024 řešil 6 případů ztráty zdravotnické dokumentace.