Poskytnutá informace dne 3. ledna 2011
Úřad pro ochranu osobních údajů (dále jen „Úřad“) obdržel dne 3. ledna 2011 od pana T. T. (dále jen „žadatel“) žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
Úřad žádosti vyhověl a dne 5. ledna 2011 požadované informace poskytl. V souladu s ustanovením § 5 odst. 3 zákona o svobodném přístupu k informacím Úřad nyní zveřejňuje obsah poskytnutých informací:
Žadatel požadoval informace o počtu přijatých a vyřízených stížností ve věci neoprávněných obchodních sdělení podle zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti), ve znění pozdějších předpisů. K tomu mu bylo sděleno, že tyto informace jsou obsaženy ve výročních zprávách Úřadu, které jsou dostupné mj. na jeho webových stránkách v rubrice Výroční zpráva.
Žadatel dále požadoval sdělení informace o tom, kolik zaměstnanců Úřadu se agendou nevyžádaných obchodních sdělení zabývá. K tomu mu bylo sděleno, že tuto problematiku řeší jeden inspektor Úřadu a pět zaměstnanců inspektorátu, přičemž daný inspektor a inspektorát se však zabývají rovněž dozorem nad dodržováním zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, příp. dalších zvláštních právních předpisů.
Žadatel dále požadoval poskytnutí informace o tom, jak Úřad při vyřizování stížností na neoprávněná obchodní sdělení postupuje. K tomu mu bylo sděleno, že Úřad po přijetí podnětu provede jeho prvotní analýzu. Na jejím základě je posouzena především otázka, zda podnět obsahuje skutečnosti nasvědčující tomu, že došlo k porušení zákona o některých službách informační společnosti. Pokud tomu tak není, je podnět odložen. Pokud tomu tak je, je podnět dále prověřován v rámci buď již probíhající (kdy dochází k rozšíření předmětné kontroly), nebo nově zahájené kontroly. Kontroly jsou zahajovány obvykle podle pořadí, ve kterém Úřad obdržel dané stížnosti, a probíhají v režimu zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů. Kompetence kontrolujících jsou potom upraveny v § 11 tohoto zákona. Stěžovatel je vyrozumíván až po provedené kontrole, případně po na ni navazujícím správním řízení. Určitá specifika kontrol šíření nevyžádaných obchodních sdělení, zejména pokud jde o délku tohoto procesu, byla též popsána ve výroční zprávě Úřadu za rok 2008 v kapitole Nevyžádaná obchodní sdělení.