Obchodní společnost - 00039/24-13
Kontrola byla zahájena na základě kontrolního plánu Úřadu pro rok 2024, pod čj. UOOU-05194/23-2, a to ve věci dodržování povinností podle § 7 zákona č. 480/2004 Sb. se zaměřením na prověření zasílání obchodních sdělení jak prostřednictvím e-mailu, tak i SMS zpráv, zejména pokud jde o právní titul k rozesílkám podle § 7 odst. 2 či 3 zákona č. 480/2004 Sb. a dále i v souvislosti s dodržováním ostatních podmínek podle § 7 odst. 4 zákona č. 480/2004 Sb. u společností provozujících rozvážkové služby.
Veškerá kontrolovaná sdělení odpovídala definici obchodního sdělení ve smyslu § 2 písm. f) zákona č. 480/2004 Sb., jelikož obsahovala nabídky zboží a služeb kontrolované osoby a rovněž vybízela k návštěvě internetových stránek určených k přímé podpoře nabízené služby.
Kontrolovaná osoba doložila i vzorový text zasílaného dotazníku spokojenosti, resp. hodnocení nákupu, který je součástí e-mailu obsahujícího fakturu (daňový doklad) a možnost online reklamace pořízeného zboží. V předmětu zprávy bylo uvedeno: „Posíláme fakturu a prosíme o hodnocení“. Kontrolovaná osoba současně uvedla, že tyto zprávy nemůže zákazník odmítnout a jsou zasílány ihned po předání nákupu kurýrem. Úřad k tomu uvedl, že obecně koncipované dotazníky spokojenosti se s ohledem na dlouhodobou praxi Úřadu, též považují za obchodní sdělení. Nicméně v tomto případě, byla zpráva zaslána ihned po předání zboží zákazníkovi spolu jak se zaslanou fakturou, tak i možností ihned zboží reklamovat, přičemž samotný dotazník spokojenosti spočíval pouze v připojení vyjádření zákazníka v podobě zakliknutí tzv. smajlíků (perfektní/šlo to/nic moc). V tomto případě, tak Úřad konstatoval, že tyto zprávy lze považovat za součást transakční komunikace se zákazníkem, nikoliv za samostatné obchodní sdělení, neboť primárním cílem zaslání této zprávy je doložení faktury (daňového dokladu) a možnost reklamovat dodané zboží.
Obchodní sdělení zasílá kontrolovaná osoba prostřednictvím e-mailu, SMS zprávami a notifikacemi prostřednictvím mobilní aplikace.
Kontrolovaná osoba v době kontroly zasílala obchodní sdělení elektronickými prostředky pouze na základě právního titulu souhlasu podle § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., přičemž dříve zasílala obchodní sdělení i na základě právního titulu oprávněného zájmu podle zákaznické výjimky uvedené v § 7 odst. 3 zákona č. 480/2004 Sb.
Úřad si vyžádal soupis všech rozesílek obchodních sdělení z předchozího roku, jak e-mailových, tak i SMS, a následně náhodně vybral několik adresátů (uživatelů e-mailových adres a telefonních čísel), u kterých v rámci místního šetření ověřoval příslušný právní titul pro danou rozesílku. Bylo zjištěno, že obchodní sdělení zasílaná formou e-mailů i SMS zprávami byla u vybraných adresátů zasílána vždy pouze po předchozím prokazatelném souhlasu těchto adresátů se zasíláním obchodních sdělení.
Ve vztahu k dodržení ostatních podmínek při šíření obchodních sdělení, bylo zjištěno, že kontrolovaná osoba v případě SMS zpráv s obchodním sdělením zasílaných v roce 2023 a minimálně do února roku 2024 postupovala v rozporu ustanovením § 7 odst. 4 písm. a) a c) zákona č. 480/2004 Sb., neboť tyto SMS zprávy nebyly zcela dostatečně, zřetelně a jasně jako obchodní sdělení označeny a byly zasílány bez jakékoliv informace o možnosti zasílání odmítnout (zrušit), resp. bez platné adresy, na které je možné přímo a účinně zaslat informaci o tom, že si adresáti nepřejí, aby jim byly obchodní informace odesílatelem nadále zasílány. Naopak u e-mailových zpráv s obchodním sdělením kontrolovaná osoba postupovala v souladu s ustanovením § 7 odst. 4 písm. a) zákona č. 480/2004 Sb., neboť tyto e-mailové zprávy lze považovat za dostatečně označené jako obchodní sdělení.
Kontrolované osobě bylo doporučeno, aby možnost odmítnutí (resp. odvolání) souhlasu u zasílaných SMS zpráv s obchodním sdělením upravila, např. o uvedení telefonního čísla do SMS zprávy, kam by mohli uživatelé zavolat a předmětné zasílání odvolat/zrušit, aniž by se nutně museli přihlašovat do svého uživatelského profilu na webových stránkách, či museli být připojeni k internetu, a to tak, aby byla naplněna podmínka „přímo“ a „účinně“ uvedená v ustanovení § 7 odst. 4 písm. c) zákona č. 480/2004 Sb.
Za porušení zjištěná v kontrole bylo Úřadem zahájeno správního řízení a obviněné společnosti byla uložena sankce.